25. mai var den store GDPR-dagen i Europa – er du klar for den norske?

Av Pål Karlsen 31. mai 2018

25. mai var den store GDPR-dagen i Europa – er du klar for den norske?

25. mai var den store GDPR-dagen i Europa. Da ble EUs personvernforordning (GDPR) rullet ut i alle medlemslandene. Du merket det sikkert i innboksen på e-posten eller nettsteder og apper du besøkte. Personvernerklæringer dukket opp nesten over alt. Mediedekningen av konsekvensene av GDPR var til dels omfattende. I Norge er innlemmingen av GDPR i personopplysningsloven utsatt til 1. juli. Er du klar for det?

Gratis sjekkliste

Du og bedriften din er kanskje blant dem som hadde alt på plass innen den varslede datoen 25. mai. Er du likevel litt usikker på om dere har gode nok rutiner, har du fått en utsettelse du kan bruke til en siste sjekk. Utsettelsen er imidlertid kort og før du tar sommerferie må de siste bitene på plass.

Til hjelp i arbeidet har vi laget en gratis sjekkliste. Du kan også laste den ned fra to andre lenker på denne siden.

Flere rettigheter

Det sentrale i GDPR er å styrke personvernet til den enkelte. Det betyr større ansvar og flere plikter for norske virksomheter. Systemene skal ha en innebygd informasjonssikkerhet. 

Det blir klarere regler for rettighetene til de som registreres. I utgangspunktet skal det innhentes samtykke fra hver enkelt. Dessuten har de rett til  

  • Å få vite hvilke opplysninger som registreres
  • Å få vite hvordan opplysningene behandles
  • Å ha trygghet for at opplysningene slettes når det ikke lenger er grunnlag for å beholde dem

For at disse rettighetene skal være reelle pålegges de som registrerer personopplysninger, flere plikter og det blir blant annet krav om:

Også papir

Det er viktig å være klar over at GDPR ikke bare gjelder digitale data. Reglene gjelder også personopplysninger i papirdokumenter. Erfaring viser at avvik lett oppstår ved behandling av slike dokumenter. Fortsatt lagres i stor grad personopplysninger og annen sensitiv informasjon på papir. Printerne og kopimaskinene brukes hyppig. Har man ikke sikre nok rutiner for makulering av slike dokumenter, risikerer man at sensitivt materiale kommer på avveie. Er du usikker på om rutinene hos dere er gode nok, kan du ta sikkerhetstesten vår.

LAST NED GRATIS SJEKKLISTE:EUs nye personvernforordning (GDPR)

Temaer: informasjonssikkerhet, personvern, internkontroll, GDPR, informasjonsplikt


Pål Karlsen's photo

Av: Pål Karlsen

Pål karlsen har jobbet som daglig leder i Norsk Makulering siden august 2016. Han har erfaring fra reklamebransjen hvor han var eier og daglig leder i Selskapet Markèr fra 1990 – 2000. Etter det har han vært 13 år i mediebransjen – både som adm. direktør i lokalavisen Sarpsborg Arbeiderblad, og som mediehusleder for (den gang) A-pressens aviser i Nedre Glomma og Halden. Fra 2013 – 2016 jobbet han for Ishockeyklubben Sparta Sarpsborg som daglig leder.

Epost

Kommentarer

En blogg fra Norsk Makulering

Norsk Makulering er landets ledende aktør innen makulering. Vi tilbyr sikker makulering av sensitive dokumenter, digitale lagringsmedier, og andre varer og produkter. Hver uke publiserer vi et nytt innlegg her på Makuleringsbloggen.no. Følg oss gjerne!

Se animasjon om vår prosess: norskmakulering.no/prosess

Norsk Makulering prosess

Besøk norskmakulering.no

Last ned gratis sjekkliste: EUs nye personvernforordning (GDPR)

Siste innlegg